Wednesday, March 9, 2011

organ kita !

organ manusia ?? hurmmm ?
biasanya organ kita ada dekat dalam tubuh kita kan ?

tapi korang semua tahu tak yang terdapat jugak organ manusia tidak berada dalam tubuhnya .

oh . organ yang diderma ya .
eh ? bukan2 . itu  organ penderma . nama pun derma . mestilah ada dekat luar tubuhnya . tapi ni bukan diderma atau apa2 pun . organ tersebut dah memang dicipta untuk berada di luar tubuh kita .

meh kita bagitahu ..

lobak merah

nih la dia 'organ' kita . ia  menyerupai mata kita . jika lobak ini dipotong secara melintang seperti gambar di atas , kita dapat lihat 'pupil' dan 'iris' .inilah salah satu sebab lobak sesuai dimakan untuk mereka2 yang rabun jauh


organ yang kedua pulak tomato ..
anda perasan tak macam mana rupa kat bahagian dalam tomato tu ? huh ?? tak pernah ? sah2 korang tak pernah tolong mak korang kat dapur ..
tomato


cube perhati bet0l2 gambar tu  . ada rupa apa ?

tak dapat cam jugak ? hhuhu .. 
rupanya seperti hati kita la .. sebab apa ?? sebab dia ada  4 'chambers'. rupa dia pun ada iras2 hati kan . tomato warna merah . hati kita pun warna merah jugak kan ? 

seterusnya pulak 

anggur

ini pun ada ciri2 hati jugak .. anggur yang tergantung2 tu   macam bentuk  hati kita kan ? setiap buah anggur juga berbentuk seperti sel darah  .. dannnnn research pun shows that grapes are also profound heart and blood vitalizing food. 

yang lain pulak 

saderi
sawi 

sayur-sayuran ni berbentuk seperti tulang2 kita terutamanya si saderi tu kan ? tulang kita ada 23% sodium dan sayur ni pun ada 23% sodium jugak. 'These Foods Replenish the Skeletal Needs of the Body' rite ?

......

cikgu2 ...lagi ?? takkan tu je..
takpe2 .. jangan irau .. ada lagi . loceng dah bunyik tu .. masa saya pun dah habis .esok saya sambung ya ?!
alaaaa .. cikgu ni ..

saya belajar sains dalam bahasa inggeris .. hehe    

1 comment: