Monday, March 14, 2011

telur 'waste products' !

bloggie paham tak tajuk ni .
ntah . hoho .
erk ? form 3 tak belaja ke ha ?!
eh ? ape marah2 ni ..

wakaka . bet0l la . waste product ni ade lam tajuk bab3 . of course la buku sains yaaaa ! agak2 waste products yang mane satu . .

ingat eyh . faeces bukan waste products .  so , waste poducts yang saya mahu cerita ni bukan 'water or mineral salts' . tapi bendalir yang akan keluar melalui 'urethra' .

tahu tak pe bende tu ?

yes2!!!
'it's urea' . 'or' lebih tepat sekali
urine

bloggie semua percaya tak . dekat China diorang guna air kencing untuk merebus telur . haaaaaaa !!! diorang2  ni memang pelik2 kan . bawah ni artikel tentang telur rebusan air kencing tersebut .

telur rebusan air kencing
   Sebuah kedai di wilayah Zhejiang, timur China menjual telur yang direbus dengan air kencing budak sekolah dan ia merupakan resipi tradisonal berusia ribuan tahun, lapor sebuah akhbar semalam.
Chef makanan tradisonal, Lu Ming berkata, dia mahu mempromosikan semula makanan tradisional itu sehingga ke peringkat antarabangsa.
"Air kencing tersebut dikumpul daripada pelajar sekolah lelaki yang berumur 10 tahun, mereka kencing di dalam sebuah tong dan kami mengambil air itu pada setiap hari.
"Telur-telur itu akan direbus dalam air kencing tersebut dengan kulitnya," katanya.
Menurutnya, telur tersebut berasa sedap dan berkhasiat untuk menyembuhkan demam selain meningkatkan konsentrasi serta menghilang rasa mengantuk
[sumber : Kosmo!Online]

 > > yang last sekali tu memang tak leh blahhhh !! hoho .. biaselah kan . bende2 pelik memang rase sedap . 

 macam yang saya cakap dulu .saya belajar sains dalam 'english'

No comments:

Post a Comment