Thursday, December 10, 2009

balik kampung



Pada hari Sabtu,aku,adik-adik aku dan abang sulung aku balik ke kampung.Kampung aku terletak di Mantai,Nyalas.Kami bertolak pada waktu petang.Sebelum itu,kami pergi ke Shopping Centre atau lebih dikenali sebagai Fresco untuk membeli barang-barang nenek.Lepas beli barang nenek kita orang pergi pasar malam.Kita orang sampai rumah nenek masa tu tengah azan Maghrib.Abang aku dengan adik lelaki aku tinggal kat rumah nenek sampai hari Ahad je.Besok tu dia orang dah balik sebab abang aku kena 'practical'(alah biasalah orang 'practical' mana boleh cuti).Aku dengan adik perempuan aku pulak tinggal kat rumah nenek sampai hari Selasa.Dekat rumah nenek aku dapat palajaran baru.Nenek ajar aku macam mana nak masukkan tepung yang telah dibancuh ke dalam acuan kuih ros dan letakkannya di dalam kuali yang dipenuhi dengan minyak.Rupanya kita kena panaskan dulu acuan kuih ros tu.Kalau tak nanti dia jatuh dan seterusnya tak jadi.Aku rasa best sangat bila dapat buat benda tu.Pada hari Selasa malam Rabu nenek aku nak pergi Kelantan.Dia pergi pondok(tempat belajar).Kawan dia yang ajak sebab kawan dia nazar.Dia kena chikungunya hari tu teruk sangat.So dia nazarlah,kalau dia sembuh dia nak pergi pondok.Nenek pergi sana naik bas.Kita orang(keluarga aku,keluarga Pak Ngah ngan keluarga Pak Lang) temankan nenek tunggu bas dekat Tangkak.Dekat dalam tiket bas tu tulis akan bertolak pada pukul 9 malam,tapi bas tu sampai dah nak dekat pukul 10.Penat kita orang tunggu.
Ok la sampai sini je.Bye...

No comments:

Post a Comment