Tuesday, February 2, 2010

Negeri Cik Siti Wan Kembang

Pada petang kejadian gerhana matahari separa , aku dan keluarga bertolak ke Kelantan atau lebih dikenali sebagai negeri Cik Siti Wan Kembang.Kami ke sana atas urusan kerja ayah aku.Kami hanya sekadar mengikut dan melancong.Kami melawat dua Jabatan Mufti dan dua balai cerap.Mufti Melaka, Dato' Rashid Redza juga turut serta di dalam rombongan tersebut yang menggunakan tiga buah kereta dan satu van termasuk kereta kami.Bertolak pada pukul 6 petang ,sampai sana pukul 4 pagi.


Hotel yang kami menginap

Kelantan

Sampai je sana kami me'round' di sekitar hotel.Berdekatan dengan hotel tersebut ada muzium istana dan Istana Jahar. Sebab tulah ni dinamakan 'Royal Guest House'.Pastu kami ke Balaicerap dr Rowi.Kemudian pada sebelah petang,kami ke Pantai Mek Mas untuk melakukan cerapan.Kami ke Jabatan Mufti Kelantan pada pagi keesokan harinya.

Dato' Mufti Melaka(kiri) meyampaikan cenderamata kepada Dr Rowi.

Terengganu

Pada Ahad, sebelah tengahari kami ke Balai Cerap Darul Iman@Balai Cerap Kusza.Ia berdekatan dengan pantai, sama dengan Balai Cerap di Melaka. Setelah itu, rombongan diteruskan dengan lawatan ke Kompleks Seri Iman di Kuala Terengganu yang menempatkan Jabatan Mufti Terengganu dan beberapa jabatan yang lain. Lawatan ini disambut oleh Mufti Terengganu sendiri bersama kakitangannya. Lawatan ini tamat pada pukul lima petang dan sampai di Melaka pada pukul 2 pagi.Nasib baik sampai 2 pagi, kalu tak mesti ngantuk kat sekolah.

>>>>>Pada hari Sabtu kami sempat ke Pasar Siti Khadijah untuk membeli cenderahati kepada keluarga di Melaka.

No comments:

Post a Comment